Grotere depressie dan jaren 1930 op komst

Maak u geen illusies wijs. Het zal er van komen. En dit binnen de 5 jaar. Even de feiten op een rij.

Herinnert u zich nog mijn allereerste artikel? Daarin beschreef ik al in augustus hoe de economie er werkelijk voor stond. Eind oktober breide ik er nog een vervolg aan.
Vandaag is het nog een “beetje” erger.

In de afgelopen weken heb ik een aantal steden bezocht. En wat zag ik? Heel veel leegstaande winkelpanden. Een aantal ervan stonden niet eens te koop of te huur. De steden die ik bezocht: Leuven, Zottegem, Roeselare, Oudenaarde, Ronse, Kortrijk, Oostende. Een bezoek aan andere steden volgt.

Onlangs las ik op Trends.be een artikel:
“Nobelprijswinnaar Economie Eugene Fama vreest dat er een nieuwe wereldwijde economische crisis op ons afkomt. Het grootste risico voor een globale recessie is de staatsschuld van landen in de Europese Unie en de Verenigde Staten.”

Een tijd geleden (en nu nog) las ik op de website van The Guardian een artikel over TTIP ( Transatlantic Trade and Investment Partnership)
Ook hierover heb ik 3 weken geleden een artikel geschreven.

Twee weken geleden verscheen op Trends.be een artikel over onze pensioenen. Kan iemand mij vertellen hoe ze dit ooit zullen kunnen blijven betalen?
Even verduidelijken:
België heeft ongeveer voor 120 miljard € Amerikaans schuldpapier in handen. Diezelfde USA zit tegen half februari tegen een nieuw schuldenplafond aan. Weinig kans dat ze dit zullen verhogen.
Bekijk onderstaande grafiek even. Dit is de evolutie van de Dow Jones Industrial Average. Valt er iets op?

Dexia staat voor ongeveer hetzelfde bedrag (ca 120 miljard €) ingeschreven in de boeken van de federale staat. Detroit (die voor ca 120 miljoen € leningen lopen had bij Dexia) is failliet. Je mag er donder op zeggen dat dit de doodsteek betekent voor Dexia en dus ook voor dit land. Ca 120 miljard €, dat is ongeveer 6 miljard € per jaar de komende 20 jaar. Dat betekent ofwel nog meer besparingen of nog meer activa verkopen. Zoals ze onlangs gedaan hebben met BNP Paribas Fortis. Of een combinatie.

China dreigt er al een tijdje mee om al hun Amerikaans schuldpapier te dumpen en te vervangen door goud. Resultaat: crash van de dollar en de goudprijs die de hoogte in schiet als een raket. Als de dollar crasht, dan sleurt dit de rest van de wereld mee. (Zie bovenstaande grafiek)

Enkele weken geleden werd de Iraanse ambassade in Beiroet (Libanon) opgeblazen. De plaatselijke ambassadeur denkt dat een zionistische entiteit achter de aanslag zou zitten.  Zionisten zijn meestal afkomstig van Israël.
Ook heb ik gelezen dat Israël een Syrische luchtmachtbasis zou bestookt hebben.
Deze twee gebeurtenissen zouden wel eens de voorbode kunnen zijn voor WO III. En dan schiet de olieprijs ook de hoogte in met als gevolg dat alle andere prijzen of toch de meeste ook enorm zullen stijgen.

Wie hier niet van overtuigd is mag zich melden.
Mocht je nu denken: “we kunnen hier toch niets aan veranderen”. Wel, er is een alternatief voor het geldsysteem zoals we deze nu kennen. Die vind je hier.
Zolang er niemand is met een beter alternatief, is dit (= Resource based economy) het beste die er is.

Geef een reactie

