Werk zoeken in een tijd van steeds verarmende economie

Hieronder een opiniestuk van een jongeman van 25 met Tunesische roots. Zijn identiteit is gekend bij de redactie.

“WTH?!! Ze vragen nu ook al een A1 diploma om gewoon wa elementen op een PC in te voeren. Bon, ik heb nu wel mijn A2 diploma maar er zijn mensen die dit niet hebben behaald. Die hebben het dus nog moeilijker om werk te vinden.

Ik heb al gehoord dat je nu gewoon om dingen in dozen te steken, een A2 diploma nodig hebt… En ik maar denken dat motivatie het belangrijkste was. Overal zie en hoor ik vermeld dat dit het belangrijkste is. “Wij discrimineren niemand, ongeacht afkomst, diploma en of handicap,…”

Bende hypocrieten! Jawel, jullie hebben voorkeuren. En het verleden heeft dit al meermaals duidelijk gemaakt! :@ Remember de affaire met “wij willen geen Noord-Afrikanen want die kunnen niet werken” nog? Dat is van 2010 geleden maar ik ben het nog steeds niet vergeten hoor!

Als je tenminste toegaf dat je het niet zo hebt voor vreemden, had ik er alleszins minder problemen mee. Ik voeg dikwijls mijn blanco goed gedrag en zeden mee om te bewijzen dat ik geen crimineel ben. Maar blijkbaar is dit nog niet goed genoeg?werkzoekende jongeren

Ik haat het als die interims en bedrijven het volk, die schreeuwt achter werk en hun best doet, steeds blijven voorliegen. Die leugenaars zijn dan dezelfde mensen die zo’n dingen vermelden op hun opgestelde – eerder reclamemakende – vacatures.

Wanneer gaat er eens iemand zeggen dat de site van de VDAB en interims bol staan van de spookvacatures? Iedere keer weer zie ik dezelfde vacatures verschijnen. En daar blijven ze dan voor maanden en maanden. Het idee gevende dat er werk is…

Neen, ik trap hier niet in! Ge kunt iedereen en alles dingen blijven wijsmaken maar mij ga je niet liggen hebben, mannekes!  Leugenaars die beweren dat de economie het goed doet, zouden eens een koude emmer water over hun kop moeten krijgen.

En die mensen achter een VDAB of interim-bureautje zijn dus de mensen die dan dikwijls amper zonder fouten kunnen schrijven. ’t Is ongelofelijk dat zo’n kwibussen mij en andere jongeren de les willen spellen van hoe het moet en wat wij nodig hebben om werk te vinden.

Dat ze daar eerst eens werk van maken om ze degelijk te laten schrijven. Ik wil ze wel eens een heropfrissing geven van de d, t en dt regels. Dat is dan direct een job voor mij voor een paar dagen. Problem solved? Ja, ik weet het, I’m a genius! 

Dat kan niet van veel mensen gezegd worden hé, ahhaaa!  Ik dacht dat foutloos schrijven een must was om aan de bak te kunnen raken? Hoe hebben die mensen dat gedaan, die dikwijls een IQ hebben, lager dan hun schoenmaat?

Als ik me niet vergis, lees ik mijn brieven altijd 10 keren na om om fouten te vermijden. En altijd heb ik het gevoel dat ik mijn tijd verdoe als ik met handen aan het klavier zit. Ik heb altijd dat beeld van mijn brief die recht de vuilbak binnenvliegt.

Als ze dan al mijn brief ontvangen tussen al die werkzoekers. Om dan maar te zwijgen van op zijn minst een antwoord te ontvangen of ik er al dan niet bij ben of niet. Pissen in het zand noem ik dat…  Grrr!! Deze kerel is gefrustreerd, tezamen met een grote menigte…

Al die mensen die dus volledig kansarm zijn, terwijl ze zoveel potentieel hebben! En niemand van de egoïstische en niet-solidaire mensen die hier wakker van ligt. Bende koude en onverschillige mensen, nothing more or less than that! 

Als je geen bal geeft om werkloze mensen, gelieve dan jouw mond te houden! Alvast bedankt mijn beste mensen… Zolang iedereen zijn huisje en kruisje heeft, mag de rest maar creperen… Right?  Niemand of amper toch, die zich afvraagt waar we naar toe gaan.

Al dit en dan zijn de werkers en bazen verwonderd dat mensen geen werk vinden. Ja ja, werkzoekenden zijn allemaal profiteurs hé?  Ik was dat vergeten, ’t is waar wat jullie zeggen. Ik ben ook een profiteur en ik hou ervan om van jullie afhankelijk te zijn… 

Altijd janken en doen op die werklozen, tot men dan zelf eens in hetzelfde schuitje zit. En dan is het van oei… Moesten we eens allemaal eens duidelijke vragen gaan stellen en verenigd zijn, dan zou dat een groot verschil maken.

Werkers en werkzoekenden zouden een team moeten zijn die wijzen met de vinger naar de overheid. De overheid is rechtstreeks en onrechtstreeks verantwoordelijk voor de meeste dingen die gebeuren, alsook voor de dingen die niet gebeuren. Ahhaa!! 

Dat is vandaag dus de zoveelste vacature waarbij een A1 diploma vereist is voor een inputbediende. Ik krijg dus geen kans, gewoon omdat ik geen papierke heb die ik moet kunnen voorleggen. Intelligentie en competentie verwerf je niet door een diploma maar door kansen te krijgen en zo, en door ervaring op te doen.

werkzoekende jongeren1Geef mij er dan potverdorie een aub. Je zaagt achter werkers maar ons nooit een kans geven hé. Aan mij ligt het niet want ik weet dat ik al veel geprobeerd heb en mijn best blijf doen. Maar ok, ik doe het waarschijnlijk niet goed genoeg, ooooooh!! :@

Al was het maar voor 1 simpele dag om me een kans te geven… Ja ja, ba neeen!  En dan altijd maar durven zeggen van dat ik minstens 5 jaar ervaring zou moeten kunnen voorleggen. Dit zijn onmogelijke eisen voor mij en menig andere mensen als we nog nooit een kans gekregen heb.

Allez of dan amper toch want ik heb al gewerkt. Ma bon, ’t is genen vetten geweest. Ik werk graag, ik mis mijn job van vorig jaar en ik voelde me er beter dan ooit. Ik voel pijn vanbinnen met het besef dat ik aan de kant sta sinds die maanden dat ik werk zoek.

Wanneer gaat de overheid (die beweert dat ze het goed met ons menen) eens met maatregelen komen om ons te helpen? En om het ergste te vermijden? Wanneer komen die 95.000 jobs er? Liever vandaag dan morgen aub!

Maar neen, ze beschermen liever de rijke pieten en laat ons maar in de koude staan. Maak de economie nog maar verder kapot met jullie hoge taxen voor bedrijven!  Maak nog wat meer robotten ipv mensen aan de machine te zetten.

Ik ben op dit moment enorm geërgerd, weet je? Welkom in de NWO tijd, met steeds strengere eisen. Niemand die dit doorheeft natuurlijk, zoals met het meeste hé? Werken, profiteren van hun leventje en verder nooit niet nadenken voor zichzelf.

Nooit stilstaan bij wat er aan komt en dat ook zij zelf hier weleens een slachtoffer van zouden kunnen zijn. Bazen in zwarte costuums worden rijker, werkers worden alsmaar armer en de werkzoekenden krijgen geen kans. Leve dit alles hé? 

Bedankt voor de mensen die tot hier de tijd genomen hebben om dit te lezen. Ik zal dit weten als je mij enkele lovende woorden toestuurt hieronder. Die gast ook altijd met zijn ellenlange teksten…  Maar ja, dat is waarmee ik nu eenmaal mijn hart mee kan luchten.

99% verkiest om me te negeren, ik ben het al gewoon hoor. Een mens wordt hier alleen maar kouder van. Klaag dus niet als je zelf nooit niet solidair bent…”

4 gedachtes over “Werk zoeken in een tijd van steeds verarmende economie

  1. Het is een feit dat werkgevers , als je een vreemde bent, 2/4 tot 3/4 innerlijk racistisch reageert en fijn lacht in je gezicht. En potentiële werknemers reageren rasistisch als een werk wordt ingenomen door een vreemde.
    Anderzijds zal werk krijgen meer en meer vriendjespolitiek worden. Mocht je weten hoeveel er nu werken zonder vereiste diploma maar met een lange arm dan zou je ogen echt open gaan. Vdab is een spookfirma van de overheid.

  2. Het zal er niet op beteren met De Wever die alles op de “luie” werklozen steekt en hun uitkeringen wil afpakken, we gaan spannende tijden tegemoet

  3. De nagel op de kop, beste! Maar niet enkel vreemdelingen worden gediscrimineerd maar ook ‘ouderen’, die komen ook niet meer aan de bak wegens…..te duur! Tja, ze zullen altijd wel een stok hebben om de hond te slaan, nietwaar? Wat betreft die ‘solidariteit’ tussen werkenden en werklozen? Vergeet het, die zijn jaloers dat werkzoekenden kunnen uitslapen en geld krijgen om ‘niks te doen’. Dat met die aalmoes amper te overleven is, is maar bijzaak. Helaas, dat is nog steeds de mentaliteit van het ‘klootjesvolk’ dat zich nog steeds en al te gemakkelijk laat beetnemen door de gelegaliseerde bandieten die zich verrijken op de rug van de bevolking…enkel eendracht kan het machtsmisbruik en de schijndemocratie doorbreken maar daarvoor moeten er nog velen eerst armoede aan den lijve ondervinden. Maar: hoop doet leven, nietwaar? Veel succes en een toffe job gewenst!

  4. Ik heb wel veel instemmend geknikt als ik jouw tekst zo lees. Als vrouw met enkel een A2-diploma is het tegenwoordig ook geen lachertje. Tenzij je als verzorgende bent afgestudeerd of een mannenberoep gekozen hebt, maar anders mag je het vergeten. Wat mij ook een doorn in het oog is, zijn de interims… Tegenwoordig zijn er maar heel weinig werkgevers die nog iemand aannemen zonder tussenkomst van een interim. In het begin kan ik dat wel nog begrijpen, maar als weken maanden worden en maanden jaren, en ze je dan nog steeds van de ene week op de andere kunnen op straat zetten vind ik echt niet meer kunnen. Je zou toch na een paar weken al moeten weten of de kandidaat geschikt is of niet? En zo krijg je dan een cv waarbij je elk jaar een andere job hebt gedaan en wil niemand je nog omdat je zogenaamd een jobhopper bent… Verschrikkelijk om na tien jaar op de arbeidsmarkt aanwezig te zijn nooit een vast contract in handen gekregen te hebben. Op den duur verlies je het geloof in jezelf en heb je gewoon geen zin meer om te solliciteren… 😦 Ik hoop dat de overheid eens werkgevers gaat verplichten om mensen na een aantal maanden een contract van onbepaalde duur te geven en als dat niet mogelijk is daar ook eerlijk over te zijn en mensen niet aan het lijntje houden. Dan kun je verder op zoek naar een job die wel werkzekerheid biedt en beland je niet van de ene dag op de andere weer in de werkloosheid, want dat kost de overheid toch ook veel geld? En dan laten ze mensen werken tot hun 67ste, terwijl twintigers niet aan de bak komen, geen huis kunnen kopen, zich niet kunnen settelen, niet kunnen sparen, geen pensioen kunnen opbouwen…

Geef een reactie

